روش های درمان جوش و آکنه صورت

علل جوش صورت و راه‌های درمان آن

جوش پوستی یا آکنه به دلایل مختلف مانند ترشح سبوم یا مسدود شدن منافذ و جمع شدن سلول‌های مرده ایجاد می‌شود. جوش‌ها انواع مختلفی دارند و به خاطر همین تنوع، روش‌های درمان جوش صورت متعدد وجود دارد. برای اینکه بهترین نتیجه را از روش‌های درمان جوش صورت بگیرید؛ در درجه اول باید یک پزشک خوب پیدا کنید.

توصیه ما این است که به مطب دکتر دادور مراجعه کنید. در مطب دکتر دادور، به لطف سال‌ها تجربه و بهره‌گیری از ابزار نوین و علم روز دنیا شما بهترین نتیجه را از درمان خواهید گرفت.

جوش صورت چیست؟

جوش صورت یا همان آکنه یک مشکل پوستی است که در اثر مسدود شدن منافذ چربی پوست، ترشح بیش از اندازه چربی و تجمع سلول‌های مرده ایجاد می‌شود. جوش بیشتر در صورت و نواحی مانند پیشانی، گونه‌ها و چانه ایجاد می‌شود. البته جوش‌ها ممکن است به‌صورت جوش چربی سفیدی یا سرسیاه بروز کنند.

انواع جوش صورت

جوش صورت به دو دسته عفونی یا غیرعفونی تقسیم می‌شوند. جوش سرسیاه یا سرسفید از انواع رایج جوش هستند. این نوع جوش معمولا در اثر مسدود شدن منافذ صورت ایجاد می‌شود و بعد از اکسید شدن، تغییر رنگ داده و سیاه یا سفید می‌شود.

جوش‌های سرسفید

جوش سرسفید نتیجه مسدود شدن کامل منافذ پوست است. با جمع شدن چربی داخل منافذ یک جوش سفید ایجاد می‌شود. این نوع جوش هم در صورت اکسید شدن با هوا ممکن است به رنگ سیاه دربیاید.

علل جوش صورت و راه های درمان آن
دلایل جوش صورت و درمان آن

جوش‌های سرسیاه

این نوع جوش بر اثر مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می‌شود. چربی داخل منافذ با هوا واکنش داده و اکسید می‌شود در نهایت لکه‌های سیاه ایجاد می‌شوند.

جوش پاپول یا سفت دانه

علت جوش پوستی پاپول التهاب پوست است و به‌صورت دانه‌های قرمز رنگ دیده می‌شوند. جوش‌های پاپول ممکن است بر اثر عفونت باکتریای، ترشح چربی یا واکنش‌های التهابی به بسته بودن منافذ ایجاد شود.

پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

این نوع جوش به‌صورت دانه با مرکز سفید دیده می‌شود؛ اما در تماس با باکتری‌ها و التهاب پوست، بافت قرمز نیر اطراف آن را احاطه می‌کند.

جوش‌های ندولار یا ندول

علت جوش پوستی ندول، التهاب شدید پوست و جمع شدن باکتری پروپیونی است. این جوش‌ها یک بافت آماسه و قرمز هستند که معمولا با آسیب به بافت‌های اطراف باعث ندول می‌شوند.

جوش یا آکنه کیستیک

التهاب شدید منافذ چربی و عفونت عمیق پوستی علت جوش صورت کیستیک است. این نوع جوش‌ها به‌صورت عمده، عمیق، قرمز و دردناک ایجاد می‌شوند و عارضه‌هایی مانند قارچی شدن پوست، ایجاد لکه‌های بزرگ و خارش را در پی دارند.

عوامل ایجاد‌کننده جوش صورت

برای اینکه بهترین نتیجه را در پروسه درمان جوش‌ها بگیرید، باید علت ایجاد جوش را بشناسید. جوش‌ زدن دلایل زیادی دارد:

• سن افراد، هورمون‌ها و پریود: تغییرات هورمونی به واسطه رویدادهای مختلف مانند پریود یا برحه‌های مختلف سنی، یکی از دلایل ایجاد جوش است.
  • عادت‌های غذایی و لایف استایل: برخی مواد‌غذایی مانند کربوهیدرات‌ها باعث ایجاد جوش می‌شوند. کم‌خوابی هم تاثیر مخربی روی پوست دارد. موارد دیگری مانند رعایت بهداشت، روتین پوستی و… در ایجاد جوش موثر هستند.
  •  استعمال مواد مخدر و نوشیدنی‌های الکلی: این مواد باعث تخریب پوست و تحریک آن می‌شوند.
  • مشکلات ژنتیکی: یکی از دلایل ایجاد جوش، زمینه خانوادگی است.
  •  استرس: استرس از دیگر عوامل ایجاد‌کننده جوش است.
  • وزن: تغییر سن باعث ایجاد جوش می‌شود.
  • استفاده از محصولات پوستی چرب و بی‌کیفیت: این محصولات باعث مسدود شدن منافذ پوست بسته شده و عفونت را افزایش می‌دهند.
  • کیست تخمدان در زنان
  • آلودگی گوش: جوش‌های سرسخت و ماندگار در یک سمت صورت ناشی از آلودگی گوش است.

نحوه درمان جوش صورت

درمان جوش صورت در درجه اول به شناختن دلیل بروز جوش نیاز دارد. در درجه دوم می‌توانید از انواع بهترین روش‌ها برای درمان و جوان‌سازی پوست استفاده کنید. روش‌هایی مانند استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها، رتینوئیدهای موضعی، آکوتان، درمان با نور و لیزر، میکرودرم، استوئید و پی آر پی می‌توانند به عنوان روش‌های درمان جوش صورت استفاده شوند.

مهم‌ترین گام در روش‌های درمان جوش صورت، انتخاب یک پزشک متخصص و متبحر است. با مراجعه به مطب دکتر دادور می‌توانید از خدمات ایشان برای درمان جوش‌ها با متدهای جدید استفاده کنید. ایشان به پشتوانه کادر مجرب، علم و دستگاه‌های بروز همواره بهترین نتیجه را رقم می‌زنند.

نحوه درمان جوش صورت

پیشگیری از جوش صورت

با رعایت برخی نکات می‌توانید از بروز جوش صورت پیشگیری کنید:

• شستشو مداوم: پوست را با شوینده مناسب و ملایم بشویید.
  • تغذیه مناسب: رژیم غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد‌غذایی برای سلامت پوست و کاهش جوش مفید است.
  • دستتان را به صورت نزنید: دستان شما در طول روز آلوده شده و تمیز نیستند. تلاش کنید که دستان‌تان را به پوست‌تان بزنید.
  • عدم دستکاری جوش‌ها: جوش‌ها را دستکاری نکنید و اجازه دهید خود به خود خوب شوند.
  • نور خورشید: از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز کنید؛ چرا که این عامل باعث بالا رفتن سبوم پوست می‌شود.
  • دوری از استرس: از استرس بپرهیزید؛ چرا که این عامل میزان سبوم پوست را افزایش می‌دهد.

درمان جوش های صورت در مرکز زیبایی و سلامت دکتر دادور

درمان جوش صورت مستلزم تشخیص نوع جوش، معاینه صورت و در‌نهایت انتخاب متد درمانی است؛ البته اهمیت درمان جوش به دلیل ایجاد و علت لک صورت است. برای درمان جوش صورت متدهای مختلفی وجود دارند که شامل پی آر پی، میکرودرم، تزریق استروئید، لیزر فرکشنال و… است.

برای اینکه بهترین نتیجه را از درمان بگیرید؛ لازم است که پروسه معاینه و تشخیص نوع جوش به درستی انجام شود. در نتیجه شما باید پزشکی را انتخاب کنید که عملکرد خوبی در درمان جوش صورت داشته باشد. دکتر دادور با استفاده از متدهای نوین پزشکی و استفاده از ابزارهای به‌روز می‌توانند بهترین عملکرد را در درمان  و از بین بردن جوش صورت داشته باشند.

سخن پایانی

جوش از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی است که در اثر موارد مختلف مانند روتین پوستی بد، رژیم غذایی غلط، برهم ریختن هورمون‌ها، مشکلات ژنتیکی، استرس، تغییرات وزن و… ایجاد می‌شود. برای درمان جوش صورت راهکارهای مختلفی مانند استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها، پی آر پی، رتینوئیدهای موضعی، آکوتان، درمان با نور و لیزر، استروئید وجود دارد.

در مطب دکتر دادور می‌توانید از خدمات کادر درمان بهره برده و بعد از معاینه کامل جوش‌ها، بهترین روش درمان را انتخاب کرده و اقدام به رفع جوش‌ها کنید؛ در این مطب شما از خدمات با‌کیفیت و به‌صرفه بهره می‌برید.

علت زیاد شدن ناگهانی جوش صورت چیست؟

مصرف غذاهای چرب باعث بیشتر شدن جوش‌های صورت می‌شود.

جوش خونی چیست؟

جوش خونی از شدیدترین نوع جوش است که معمولا زمینه ژنتیکی دارد و حتما باید توسط یک متخصص معاینه و درمان شود.