علل لک صورت و راه‌های درمان آن

لک صورت نقاط تیره رنگی هستند که در قسمت‌های مختلف صورت دیده می‌شوند. لک صورت انواع مختلفی دارد که شامل کک و مک، لک بارداری، لک آکنه و… است. علت لک صورت شامل موارد متعددی مانند اشعه ماورا بنفش نور‌خورشید، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی یا لایف استایل غلط ایجاد می‌شوند.

برای درمان سریع و موثر لک صورت باید از یک متخصص کمک بگیرید. با مراجعه به مطب دکتر دادور می‌توانید از خدمات ایشان در درمان لک صورت بهره‌مند شوید.

دکتر دادور به کمک کادر درمانی مجهز، ابزار نوین و تجربه بالا بهترین عملکرد را در درمان لک و علت جوش صورت دارد. همچنین در صورتی که سوالی داشتید، می‌توانید به‌صورت حضوری یا تلفنی از مشاوره استفاده کنید.

لک پوستی چیست؟

لک پوستی بخش‌های کوچکی از پوست صورت هستند که تغییر رنگ داده و به رنگ تیره‌تر از پوست صورت فرد درمی‌آیند. لک پوستی جز شایع‌ترین عارضه‌های پوستی است. این لک‌ها ممکن است از زمان نوزادی روی پوست فرد وجود داشته باشند یا در طول زندگی به خاطر مسائل مختلف روی پوست ایجاد شوند.

انواع لک صورت

لک‌های صورت انواع مختلفی دارند. با توجه به اینکه روش‌های درمان لک صورت به نسبت نوع آن متفاوت است؛ پس باید قبل از درمان یا پیشگیری نوع لک را بشناسید. آگاه شدن از نوع لک صورت حتی در مواردی واجب و ضروری است؛ چرا که برخی از انواع لک از نظر پزشکی خطرناک هستند.

انواع لک صورت

کک و مک

کک و مک از رایج‌ترین انواع لک صورت هستند که افراد مختلف با نژادهای متعدد درگیر آن می‌شوند. کک و مک بیشتر در کسانی که پوست روشن دارند رایج است. این لک‌ها معمولا 1 تا 2 میلی‌متر طول دارند و رنگ‌شان قهوه‌ای کم‌رنگ، قهوه‌ای پر‌رنگ، سیاه یا قرمز و زرد یا برنز است.

کک و مک معمولا در اثر تابش نور‌خورشید ایجاد می‌شود و خود شامل دو دسته مختلف اپیلایز و لنیتایز است.

لک بارداری یا ملاسما

علت لک صورت بارداری، تغییرات هورمونی دوران بارداری است. این لک‌ها در ماه‌های ابتدایی کم رنگ هستند اما به مرور بزرگ‌تر و پر رنگ‌تر می‌شوند. وراثت و ژنتیک عامل اصلی ایجاد این لک‌ها هستند. در‌صورتی که در برابر نور‌خورشید قرار بگیرید، این لک‌ها تشدید هم می‌شوند.

لک آکنه

این لک‌ها بعد از خوب شدن آکنه روی پوست می‌مانند و معمولا به رنگ قهوه‌ای یا قرمز هستند. در صورت دستکاری کردن جوش‌ها، لک‌های شدیدتر و بزرگ‌تری ایجاد می‌شوند. هر‌چه جوش شدیدتر باشد، آکنه حاصل از آن هم دیرتر خوب می‌شود.

لک زخم

ممکن است که بعد از بهبود انواع زخم مانند بریدگی یا سوختگی و خراش‌های عمیق، اثر آن مانند لک روی پوست بماند. شدت این لک‌ها به توانایی پوست در بازسازی خود و نوع و عمق زخم بستگی دارد.

لک قارچ پوستی

این لک‌ها بیشتر در گردن، قسمت‌های پایینی بدن و تنه ایجاد می‌شوند و کمتر در صورت دیده می‌شوند. لک قارچ پوستی بیشتر به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره دیده می‌شود.

پیسی

پیسی یک بیماری وراثتی است که در سنین مختلف عود می‌کند. این بیماری سرعت بالایی دارد و در همه بخش‌های بدن ممکن است دیده شود. لک‌های پیسی با رنگ روشن‌تر از پوست و ابعاد بزرگ‌تر دیده می‌شوند.

به جز موارد عنوان‌شده، لک‌های ناشی از آلرژی غذایی یا محیطی، لک‌های ناشی از بیماری‌هایی مانند آبله مرغان یا لوپوس یا تفلیس هم در لیست انواع لک صورت هستند. این لک‌ها معمولا خطرناک نیستند و عوارض قابل‌توجهی نیز ندارند. بلکه آسیب بارز آن‌ها به زیبایی پوست است. همچنین دقت داشته باشید که خال با لک پوستی متفاوت است.

عوامل ایجاد‌کننده لک صورت

لک‌های پوستی معمولا در اثر یک یا چند عامل مشترک ایجاد می‌شوند:

• ژنتیک: لک‌های ناشی از آکنه، بیماری داریر، بیماری فابری و بیماری گانگیوزیدوز گانگلیوزیدوز بزرگسالان نوع 3 زمینه ژنتیکی دارند.
  • ویروس‌ها: گاها ویرویس‌ها از جمله موجب ایجاد لک پوستی ماندگار یا موقت می‌شوند.
  • عفونت‌ها: برخی عفونت‌ها باعث ایجاد آکنه‌های عفونی شده و در‌نهایت تبدیل به لک پوستی می‌شوند.
  • قرارگیری در معرض نور خورشید: اشعه فرابنفش خورشید باعث بروز انواع عارضه‌های پوستی از جمله لک پوستی می‌شود.
  • رژیم غذایی: غذاهای لبنی مانند شیر بدون چربی یا رژیم‌های غذایی حاوی قند و کربوهیدرات‌ها باعث بروز لک روی پوست می‌شود.
  • منافذ مسدود شده: مسدود شدن منافذ در‌نهایت ممکن است باعث ایجاد جوش یا لک شود.
  • داروها: ایجاد لک جز عوارض جانبی برخی داروها از جمله کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای آندروژنی، لیتیوم و… است.
  • دیابت: دیابت علت لک پوستی شیه به لکه‌های پیری می شود.
  • ملاسما: تغییرات هورمونی دوران بارداری باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود.
  • تحریک پوست
  • زخم و جراحت
  • کک و مک کودکی

نحوه درمان لک‌های پوستی

درمان لک صورت مستلزم معاینه دقیق و بررسی لک و پیدا کردن علت لک پوستی است. ابتدا باید علت لک صورت مشخص شود و در‌نهایت روش مناسب برای درمان آن انتخاب شود. حتی گاهی لازم است از ترکیب چند روش برای درمان لک‌های صورت استفاده کرد.

روش‌های درمان لک صورت شامل پی آر پی، لیزر، میکرودرمابراسیون، لایه‌برداری شیمیایی و کرایوتراپی است. مهم‌ترین گام در انتخاب روش‌های درمان لک صورت و پروسه درمان، انتخاب یک مطب موثر است. مطب دکتر دادور بهترین گزینه برای درمان لک‌های صورت و جوان‌سازی پوست است.

نحوه درمان لک‌های پوستی

پیشگیری از لک صورت

در بسیاری از موارد با در‌نظر گرفتن برخی از مراقبت‌ها مانند موارد زیر می‌توان از بروز لک صورت جلوگیری کرد:

• دوری از نور‌خورشید
  • لایه‌برداری پوست
  • زیر نظر گرفتن تغییرات هورمونی و درمان آن‌ها در صورت نیاز
  • درمان التهاب و آسیب‌های پوستی
  • پرهیز از خوردن مواد قندی و غذاهای چرب

درمان لک‌های صورت در مرکز سلامت و زیبایی دکتر دادور

درمان لک‌های صورت یک پروسه چد مرحله‌ای و حساس است. ممکن است شما در بخش‌های مختلف صورت و بدن خود لک‌هایی داشته باشد که علت لک پوستی در مورد هر‌کدام متفاوت باشد. برای درمان لک‌های پوستی لازم است که لک‌ها به دقت معاینه شده و بعد از تعیین زمینه ایجاد لک، روش مناسب برای درمان را انتخاب کنند.

دکتر دادور با سال‌ها تجربه در زمینه درمان انواع جوش، لک و… و همچنین ارائه بهترین روش‌ها برای جوان‌سازی پوست، همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین کلینک‌های پوست و زیبایی شناخته شده است. در‌واقع زیبایی و سلامت جاودانه را با دکتر دادور تجربه کنید!

جمع بندی

لک صورت نقاطی روی پوست صورت هستند که چند درجه از رنگ طبیعی پوست تیره‌تر می‌باشند. علت لک صورت می‌تواند مواردی از جمله تابش نور‌خورشید، رژیم غذایی غلط، مراقبت نکردن از پوست و مواردی از این دست باشد. اصلی‌ترین دلیل دلایل ایجاد لک صورت قرار گرفتن در معرض نور‌خورشید است.

برای پیشگیری از بروز لک صورت در درجه اول در معرض نور خورشید قرار نگیرید. همچنین برای درمان لک صورت راهکارهای مختلفی مانند لیزر، میکرودرمابراسیون، لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نظر پزشک از هر‌کدام استفاده کنید.

اصلی‌ترین دلیل بروز لک صورت چیست؟

رایج‌ترین علت ایجاد لک صورت، نور خورشید است.

آیا ژنتیک در بروز لک صورت دخیل است؟

بله؛ در بسیاری از موارد دلیل اصلی ایجاد لک صورت، ژنتیک است.