عوارض تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

صورت و ظاهر افراد با بالا رفت سن، شادابی خودش را از دست می‌دهد و با ایجاد گودی در قسمت‌های مختلف صورت مانند زیر چشم، مواجه می‌شویم. همچنین برخی افراد از آغاز در صورت و ظاهر خود برخی از ایرادات یا عدم قرینگی و مشکلاتی از این دست دارند که به کمک بوتاکس می‌توان این ایرادات را رفع کرد. البته در صورت تزریق بوتاکس در مکان‌های نامعتبر و استفاده از خدمات افراد غیر‌متبحر، ممکن است عوارض جدی‌ مانند افتادگی پلک، ضعف عضلات، پخش شدن بوتاکس در صورت نیز رخ بدهد. 

از طرفی متقاضیان پیش از انجام بوتاکس نیاز به مشاوره دارند. آن‌ها معمولا سوالاتی دارند که باید بپرسند. حتی گاهی آن‌ها در انتخاب خود مردد هستند و نمی‌دانند که بوتاکس بهتر است یا ژل؟

با مراجعه به مطب دکتر دادور علاوه‌بر اینکه از خدمات استاندارد و به‌روز دکتر دادور و تیم خبره ایشان بهره‌مند می‌شوید؛ می‌توانید تمام سوالات‌تان را بپرسید و بعد از معاینه و مشاوره، بهترین متد درمانی را انتخاب کنید.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جوان‌سازی پوست است. تزریق بوتاکس یک روش غیر‌تهاجمی است. عوارض کم بوتاکس و دوره نقاهت کوتاه از جمله مزایای تزریق بوتاکس است. 

همین موارد و دیگر شاخصه‌های بوتاکس مانند مقرون‌به‌صرفه‌ بودن، سرپایی بودن، موقتی بودن و بی‌خطر بودن بوتاکس سبب شده است که افراد زیادی از این روش برای جوان‌سازی پوست و بهبود مشکلات ظاهری خود بهره ببرند. 

بوتاکس چیست؟

آیا استفاده از بوتاکس بی‌خطر است؟

عوارض بوتاکس بسیار جزئی است. به عبارتی تزریق بوتاکس جز غیر‌تهاجمی‌ترین متدها برای درمان چین و چروک و جوان‌سازی پوست است. همین عوارض کم بوتاکس باعث محبوبیت این شیوه شده است. تزریق بوتاکس به‌خودی‌خود معمولا عارضه خاصی ندارد و عوارض این متد معمولا به خاطر اشتباهاتی است که حین تزریق رخ می‌دهد.

به عبارتی اگر شما به یک پزشک مجرب برای تزریق بوتاکس مراجعه کنید؛ ریسک تزریق و احتمال بروز عوارض به صفر می‌رسد. مرکز پزشکی دکتر دادور با کادر مجرب و به پشتوانه سال‌ها تجربه، همواره ایمن‌ترین شیوه را برای تزریق بوتاکس در پیش می‌گیرد.

عوارض بوتاکس

تزریق بوتاکس سال‌ها است که بدون هیچ عوارضی انجام می‌شود. نشانه‌ها و عارضه‌های جانبی جزئی تزریق نیز تنها چند روز بعد از تزریق برطرف می‌شوند. برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس عبارت‌اند از:

  • تورم
  • سردرد
  • ضعف عضلات
  • حساسیت به بوتاکس
  • افتادگی پلک

تورم

بعد از تزریق سوزن، معمولا شاهد بروز نشانه‌هایی مانند تورم، احساس درد و کبود شدن هستیم. این عوارض، از نشانه‌های طبیعی ورود سوزن به داخل پوست هستند و نهایتا تا یک هفته بعد از تزریق مرتفع می‌شوند. استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از مصرف الکل و داروهای رقیق‌کننده خون به درمان سریع‌تر کبودی کمک می‌کند.

سردرد

بعد از تزریق بوتاکس به پیشانی، ممکن است دچار سردرد شوید. سردرد معمولا در اثر تزریق غیراصولی و ناشیانه اتفاق میفتد. در صورت برخورد تصادفی سوزن با استخوان فرونتال پیشانی، وجود ناخالصی در ویال‌های بوتاکس و انقباض بیش از حد عضلات صورت، سردرد رخ می‌دهد. با مراجعه به مطب دکتر دادور و بهره گرفتن از تیم حرفه‌ای ایشان می‌توانید از اینگونه عوارض بوتاکس در امان باشید.

ضعف عضلات

تزریق مداوم به یک ناحیه ممکن است باعث فلج عضله آن ناحیه شود. این عارضه بوتاکس، جبران‌ناپذیر است. برای پیشگیری از این عارضه مطمئن شوید که از خدمات یک پزشک حاذق و باتجربه بهره‌مند شوید.

حساسیت به بوتاکس

واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس در کسانی که پوست حساس دارند، دیده می‌شود. موارد متعددی مانند کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، گیجی و ورم صورت از رایج‌ترین نشانه‌های حساسیت به بوتاکس هستند. این علائم معمولا تا یک هفته بعد از تزریق برطرف می‌شوند.

افتادگی پلک

گاهی شاهد حرکت بوتاکس به اطراف بوده و می‌بینیم که بوتاکس عضلات متفرقه را هدف قرار می‌دهد. مثلا در مواردی که بوتاکس به پیشانی و بین دو ابرو تزریق می‌شود، عضلات پلک هم فلج می‌شوند. در این موارد می‌توان فلج عضله پلک بالایی را با قطره چشمی آپراکلونیدین درمان کرد. این مشکل برای 4 تا 6 هفته ادامه داشته و بعد درمان می‌شود.

عوارض بوتاکس

موارد منع تزریق بوتاکس

بوتاکس یک روش غیرتهاجمی و بی‌خطر است؛ اما برخی از افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند:

  • افراد زیر 18 سال
  • مادران باردار یا مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند.
  • افرادی که به التهاب داخلی مبتلا هستند.
  • افرادی که از داروهایی با ریسک خونریزی داخلی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که به بوتاکس حساسیت دارند.
  • کسانی که به آسم یا آمفیزم مبتلا هستند.

بهترین مارک بوتاکس برای جلوگیری از عوارض تزریق بوتاکس

انتخاب برند بوتاکس یکی از حساسیت‌های تزریق بوتاکس است. گاهی برای هر ناحیه و برای هر هدف باید از بوتاکس مارک متفاوت بهره برد؛ چرا که برندهای مختلف بوتاکس، نتیجه و اثرات متعددی دارند. همواره با مراجعه به مطب دکتر دادور می‌توانید از تجربه و تسلط ایشان در انتخاب هوشمندانه بوتاکس، برای نتیجه بهتر و ماندگاری بیشتر بهره‌مند شوید.

شرکت‌های متعددی به تولید سم بوتولینوم مشغول هستند که برخی از آن‌ها عملکرد بهتری از سایرین دارند:

  • بوتاکس BOTOX: اولین برند سم بوتولینوم است که خیلی زود در سطح جهان شناخت شد. این برند توسط آلرگان تولید شده و هنوز خیلی از پزشکان به آن اعتماد دارند.
  • دیسپورت Dysport: یک ماده شل‌کننده عضلات است که از سم بوتولینوم نوع A در آن بهره گرفته شده است. این محصول در انگلستان تولید می‌شود و جز مارک‌های محبوب این کشور و جهان است. دیسپورت برای درمان خطوط گلابلا متوسط تا شدید کاربرد دارد. 
  • زئومین Xeomin: محبوب‌ترین برند بوتاکس برای درمان خطوط اخم متوسط تا شدید است. تاثیرات این بوتاکس بعد از 1 هفته نمایان شده و برای 3 تا 6 ماه دوام دارند. 
  • مصپورت MASPORT: یک بوتاکس ایرانی است که در ایران و برخی از کشورهای آسیایی محبوب شده است. این بوتاکس با اینکه یک برند مقرون‎به‎صرفه است؛ اما عوارض بسیار کمی دارد. 

سخن آخر

تزریق بوتاکس یک شیوه زیبایی است که می‌توان به کمک آن به درمان چین و چروک پرداخت و جلوی اثرات پیری را گرفت. همچنین مشکلات و نشانه‌های بدفرمی و نازیبایی صورت را درمان کرد. اما این متد یک سری عوارض کوتاه مدت مانند درد یا کبودی موضعی را در پی دارد که با مراقبت‌های ساده مانند استفاده از کمپرس آب سرد در بازه زمانی یک هفته‌ای درمان می‌شود. 

همچنین تزریق بوتاکس در‌صورتی که با بی‌دقت انجام شود یا یک پزشک غیر‌حاذق آن را انجام دهد؛ ممکن است عوارض طولانی مدت مانند فلج عضلات یا پخش شدن سم در بافت‌های غیر‌هدف را به همراه داشته باشد. برای این منظور توصیه می‌کنیم به مطب دکتر دادور مراجعه کرده و از خدمات تزریق بوتاکس این مطب بهره‌مند شوید. در مطب دکتر دادور به کمک کادر پزشکی مجرب و با پشتوانه علمی و تجربی قوی شما همواره می‌توانید بهترین خدمات را دریافت کنید.

سوالات متداول

عوارض خفیف بوتاکس چیست؟

کبودی، تورم، دردهای موضعی و سردرد از علائم شایع و قابل پیش‌بینی تزریق بوتاکس است که معمولا ظرف مدت کمتر از یک هفته برطرف می‌شوند.

علت افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

در‌صورتی که سم بوتاکس باعث فلج شدن عضله پلک بالایی شود، باعث افتادگی پلک می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه مطمئن شوید که از خدمات یک پزشک حاذق بهره‌مند شوید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *